Sådan Førte Idræt til Bedre Karakterer i Skolen Leave a comment

Alle børn er forskellige, og det er noget man hurtigt finder ud af, hvis man er skolelærer eller forælder. Man kan selvfølgeligt sige nogle generelle ting, og de vil holde langt hen ad vejen: men der vil altid være undtagelser og variationer. Hvis man gerne vil lære en skoleklasse noget, er man nødt til at holde op med at tænke på dem som en klasse: en gode lærer ser hver enkelt elev. Det er en gruppe af individer, og hver individuel person har deres egne styrker og svagheder. Hver enkelt elev bærer rundt på deres egne interesser, frustrationer og behov. Det er kun ved at forstå hvad den enkelte har brug for, at man virkeligt kan gøre en forskel som lærer.

Et rigtigt godt eksempel på dette, er Kasper Overlund fra Thisted. Kasper er en knægt der er sprængfyldt med energi, og som altid virker til at være i godt humør. Alle eleverne elsker Kasper, og det er da også med god grund. Nogle lærer var dog ganske frustrerede over ham: han havde nemlig meget svært ved at sidde stille i timerne. Han ville ofte mist fokus, og bare sidde og kigge ud af vinduet, eller stirre på den mobiltelefon han prøvede at gemme under bordet. Hans ben hoppede op og ned, og man havde tydeligt en fornemmelse af, at han gerne ville være alle andre steder, end til undervisningen. Han havde også en dårlig vane med at starte samtaler med de andre elever, mens undervisningen vari gang, og det var selvfølgeligt forstyrrende for både lærer og elever.

Det var specielt frustrerende fordi Kasper er ganske skarp. Når han virkeligt sætter sig for at tage tingene seriøst, og give det alt hvad han har, så klarer han sig utroligt godt. Han er på ingen måde dum: han har bare for meget energi til at sidde stille i 2 gange 45 minutter flere gange om dagen.

Som lærer ville jeg gerne hjælpe Kasper med at leve op til sit potentiale. Men det er jo begrænset hvad man kan gøre som lærer: jeg kan ikke rigtigt ændre på undervisningstiden, og hvis jeg laver alt for meget om på hvordan jeg underviser, så risikerer jeg at tabe andre elever. Men jeg fik en idé: hvad hvis Kasper bare har brug for at brænde noget energi af? Han virkede altid til at være mere afslappet og fokuserer, når han havde spillet fodbold i det store frikvarter midt på dagen.

Så jeg gav Kasper en ekstra-nøgle til idrætshallen, og spurgte om han og hans kammerater ikke havde lyst til at give den gas med noget idræt i pauserne. Han var ellevild med idéen, og gav den gas i hvert eneste frikvarter.

Det ændrede fuldstændigt på den måde Kasper opførte sig på, når det blev tid til undervisningen. Han var helt nede på jorden, lyttede godt efter, og fik bedre karakterer. Forandringen var som nat og dag. Jeg bragte det op til skole-hjem samtalen, og det førte til, at hans Kasper og hans forældre blev enige om, at han ville starte på en Idrætsefterskole ved vejle for at vedligeholde den positive udvikling.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *