Duften af Friskbagt Brød Øger Omsætningen på Caféen Leave a comment

Toke Jensen har i flere år drevet en café på en af landets travleste gågader. Det kan lyde ganske simpelt at tjene penge på, at sælge kaffe til det kaffe-elskende danske folk – men det er absolut ikke nogen nem branche at befinde sig i. Der er massevis af mennesker der drømmer om at åbne deres egen café eller kaffebar, og det betyder at konkurrencen er virkelig skarp. Hvert eneste år er der caféer der må dreje nøglen om, for blot få uger senere at blive opkøbt af en ny person med samme drøm, der så starter caféen op igen under et nyt navn, og med et nyt koncept.

At Toke har kunnet holde den samme café i live i årevis er altså et godt tegn på, at han ved hvad han laver. Toke fortæller at man hele tiden er nødt til at være på vagt: trends skifter, og opfindsomme konkurrenter dukker op i tide og i utide. En god café kan godt have rimeligt loyale stamgæster, men hvis en konkurrent formår at lokke dem ind, så kan det virkeligt gå ud over ens forretnings overlevelseschancer. Man kan altså aldrig stå stille som café-ejer: man er hele tiden nødt til at holde øje med udviklingen, og sørge for, at ens café har alt hvad der skal til for, at gøre kunderne tilfredse.

Toke var skam også selv ganske opfindsom, da han i sin tid startede sin café. Det var tydeligt for ham, at det ikke var muligt at konkurrere på god kaffe og hyggelige omgivelser alene. De eksisterende caféer havde allerede styr på kaffebrygningens ædle kunst, og de købte også de rigtige bønner. Der var caféer i enhver stil, og der var noget for enhver smag. Hvis han ikke gjorde noget for at skille sig ud, så ville hans egen café lide samme skæbne, som de mange andre café-ejere der ikke formåede at lave en profit, og derfor var nødt til at lukke ned.

Så før Toke overhovedet åbnede caféen gik han rundt og tænkte over, hvordan i alverden han kunne fange kundernes opmærksomhed. Det var en efterårsmorgen, mens han gik hjem fra en af disse tænke-turer, at hans næste pludseligt blev mødt med duften af nybagt brød fra et lokalt bageri. Han oplevede hvordan han nærmest instinktivt gik op af trappen til bagerens hoveddør, stak hovedet indenfor, og købte noget brød med hjem. Kunne det tænkes, at duften af friskbagt brød også kunne lokke folk ind i en café?

Det var der kun én måde at finde ud af på: Toke købte noget lækkert bakeoff brød, og sørgede for altid at have noget af det stående i ovnen. Duften af nybagt brød og friskkværnet kaffe viste sig at være helt og aldeles uimodståelig, og Toke’s café blev hurtigt en af de mest besøgte i byen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *